Zden Brungot Svíteková
CZ
působí jako tanečnice, performerka, choreografka a spolupracující umělkyně. Je také spoluzakládající členkou spolku Ostružina z.s. Vystudovala Hudební a taneční fakultu VŠMU v Bratislavě a své taneční a pohybové vzdělání dále rozvíjela studiem v různých částech Evropy i USA. Dlouhodobé pobyty nejen v severských zemích hluboce ovlivnily její praxi a naladily ji na jemné výměny mezi tělem a zemí.
Její práce se rozvíjí skrze pohybový výzkum, který zahrnuje smyslovou a (eko)somatickou vnímavost, a zaměřuje se na aktivní diváctví jako formu vztahové přítomnosti. Vedena zvídavostí a úctou k různým kulturám a krajinotvarům rozvíjí tvůrčí dialogy, které propojují tanec, performativní a výtvarné umění, hudbu i přírodní vědy, a hledá spojitosti přesahující antropocentrické rámce.
Zden dlouhodobě rozvíjí umělecký výzkum Geology Of Being (GOB), který zkoumá propletené příbuzenství země a těla. Naslouchá krajinotvarům a vstupuje do dialogu s jejich geologickými záznamy. Rozvíjí pozornost k tělesné zkušenosti jako klíčovému způsobu jak kultivovat zvídavost, zodpovědnost a vědomé, odpovědné vztahy k prostředí.
Zajímá se také o ekologii jazyka, procesy facilitace a učení a je členkou týmu upwording. Spolupracuje rovněž s Centrem choreografického rozvoje SE.S.TA, kde vede projekty zaměřené na kreativní vzdělávání a umělecký proces tvorby.
ENG
Zden Brungot Svíteková works as a dance artist, performer, creator, and collaborator, and is a co-founding member of Ostružina z.s. She earned her degree from HTF VSMU Bratislava and expanded her embodied education through further studies across Europe and the US. Extended stays in the Nordic countries have deeply shaped her practice, attuning it to the subtle exchanges between body and earth.
Her work unfolds through movement research embracing sensorial and (eco-)somatic awareness, with a focus on active spectatorship as a form of relational presence. Guided by curiosity and respect for diverse cultures and landshapes, she cultivates creative dialogues that weave together dance, performing arts, visual arts, music, and natural sciences, seeking connections beyond human-centered perspectives.
Her project, Geology Of Being (GOB), is a sustained inquiry into the entangled kinship of earth and body—a long-term research and artistic practice that listens to the landshapes and moves in dialogue with their geological records. It invites attention to embodied knowledge as a vital way of cultivating curiosity, responsibility, and accountable relationships with the environment.
She is also interested in ecology of language, processes of facilitation and learning and is a member of the upwording team. Additionally, she collaborates with the Centre for Choreographic Development SE.S.TA, leading projects within creative education and the artistic process of creation.